Tanja Ekola: Fitness-kisojen jälkeen

Kaupallinen yhteistyö: Tanja Ekola & Nutri Works.

58 viikkoa kisavalmistautumista takana…

Normaalisti dieetti ei todellakaan ole näin pitkä. Itse päätin jatkaa vielä syksyn kisoihin (joista sitten tulikin se päätavoite), joten hyvän valmentajan kanssa näinkin pitkä dieetti on sujunut hienosti.

Tavoitteitani periaatteessa en saavuttanut, koska kultamitali meni toiselle, (TÄYSIN ansaittu voitto Ulpu Silvennoiselle) mutta olen todella tyytyväinen SM-pronssiin ja nelossijaan Pohjoismaiden mestaruuskisassa. Kova oli line-up ja women’s physique on kategoria, jossa kilpailijan lihaksiston erottuvuus ja massakin pitää olla niin omaa luokkaansa. Massaa ja erottuvuutta pitää olla huomattavasti enemmän, kuin esimerkiksi body fitnessissä. Olen äärimmäisen tyytyväinen omaan kehitykseeni vuoden 2018 kisoista ja dieetti ja viimeistelyt menivät aivan nappiin. Kunto oli tähän mennessä kirkkaasti paras!

Kisojen jälkeen valmentaja MÄÄRÄSI syömään rennosti, laskematta kaloreita. Oli niin pitkä dieetti takana, että teki mielelle ja kropallekin hyvää unohtaa hetkeksi ruokavaaka. Ruokavalioni koostui kuitenkin esimerkiksi puurosta ja pääosin gluteenittomista uunileivistä ym, koska halusin välttää vatsani ärsytystä. Toki kävimme ulkona syömässä ja ostin karkkia ja jätskiä ja kylläpä tuokin oli mukavaa. Vatsan kanssa saa olla tarkkana, koska on niin pitkään syönyt täysin puhtaasti.

Tuon viikon ajan kalorit eivät varmasti olleet mahdottomasti korkeammalla, koska vatsalaukku on tottunut tiettyyn ruokamäärään. Ei sitä ruokaa määräänsä enempää sellaiseen vatsaan voi työntää… Tuon rennomman viikon jälkeen palasin urheilijan ruokavaliooni, nostin kaloreita 500 pykälää ylöspäin matalimmasta, loppudieetin kalorimäärästä. Tällä määrällä käynnistellään pikkuhiljaa kroppa uuteen uskoon rauhallisesti. Tilanteen mukaan taas nostellaan kaloreita, veikkaan parin viikon kuluttua. Kroppa keräsi pari kiloa nestettä heti kättelyssä, kun dieetti oli ohi ja söin vapaasti.

Olotila on hyvä. Unet ovat vielä kehnot. Minulla on unenseuranta ranteessa, joka on kertonut koko tämän kisojen jälkeisen ajan, että hermostoni palautuminen on heikkoa. Ylikunto olisi varmasti seuraava askel, mikäli ei antaisi itselleen kunnon lepoa. Olen ainakin pari viikkoa täysin pois punttisalilta, uimassa ja kävelyllä käyn ja harrastan matalatehoista, palauttavaa liikuntaa. Itse ajattelin yhden viikon aloitella punttitreeniäkin näillä kaloreilla, mikäli paino kovasti tipahtaa, tai tehot laskevat, kroppa alkaa tarvita taas enemmän ruokaa, joten tilanteen mukaan sitten nostellaan lisää kaloreita. Kovin matalilla ei olla oikeastaan oltukaan.

Minua ei ahdista kropan muuttuminen taas “paksummaksi”. Asiat voi tehdä myös järkevästi, eli ei mätä sitä karkkia päivittäin, vaan itse pidän tiukasti kiinni puhtaasta sapuskasta viikolla, viikonloppuna sitten on vapaata syöntiä ja käydään vaikka pizzalla ym.
Myös ateriavälit ovat tärkeät! Jos napsii jatkuvasti jotakin ilman selkeitä ateriavälejä, vatsa ja kroppa voi oikeasti huonosti. Kunnon nälkä ja kunnon sapuska! Sillä voi hyvin.

Uni on asia, josta minä en tingi. Haluan, että se on kunnolla normaalia ennen rankkaa urheilua. Hermosto palautuu paljon hitaammin, kuin lihakset. Mikäli hermosto on väsynyt, ei lihastreenistä tulisi muutenkaan mitään. Tuntuu siltä, että kroppa ei vain tottele.

Lisäravinteista käytän nyt kisakauden jälkeen Nutri Worksin B Vitamin Strongia, Nutri Works Magnesiumia sekä Nutri Works Ashwagandhaa. Myös Nutri Works L-Theanine ja Nutri Works Tryptophan menee iltateen sekaan. Olen huomannut, että stressin lauettua vastustuskykyni heikkenee. Nutri Worksin D ja C-vitamiini on ahkerassa käytössä, sekä iltaisin Nutri Works ZMA (sinkki-magnesium).

-Tanja

0