Flunssa ja sen karkotus. Toimiiko se?

Tässä postauksessa ei nyt sitten puhuta yhdestäkään influenssarokotteesta, vaan muista keinoista…

Minä sairastelen nykyään todella harvoin. Joka vuosi osaan odotella ehkä about helmikuun tienoilla saapuvaa jonkinlaista räkäinvaasiota. Suurimmalta osin se jää aina pikku niistämiseksi, eikä tarvitse sen kummemmin asiaan paneutua. En edes muista, koska olisin kuumeessa edes ollut. Aikaisemmin, sanotaanpas vuosia sitten, olin säännöllisesti flunssassa ja kuumeessa.

Mistäpäs sitten voisi johtua se, että sairastelulle on tullut stoppi? Itse huomaan selvän syyn sille. Syynä on ravintotottumuksiin ja nukkumiseen panostaminen. Muutamia vuosia sitten aloittelin punttisalitreeniä ja mukaan liittyi myös ravintovalmentaja. Söin toki aikaisemminkin ihan terveellisesti, mutta aivan liian vähän ja epäsäännöllisesti, enkä huolehtinut suolistoni hyvinvoinnista. Opettelin panostamaan määrään, säännöllisyyteen, monipuolisuuteen ja laatuun. Ja lisäsin ruokaani joka aamuun ja iltaan kuitulisän sekä probiootin. Myös glutamiini tuli mukaan kuvioihin ja tiesittekös, että se parantaa suolistonukkaa ja sitä kautta vastustuskykyä roimasti! Ottakaa ihmeessä glutamiini säännölliseen käyttöönne, ellei jo ole.

Erilaisia vitamiineja kovasti myös mainostetaan flunssan karkotukseen. C- ja d-vitamiineja erityisesti. Mitä itse käytän? Minä otan joka aamu Nutri Worksin monivitamiinin, d-vitamiinin ja omega3 -kapselit. Illalla lisäksi ehdottomasti sinkki ja yhdistelmänä magnesium. Nämä kaksi parantavat toistensa imeytyvyyttä ja toimivat siten paremmin. ZMA-jauhe onkin yksi suosikeistani ja se on kiva sekoittaa iltateen sekaan. Glutamiinia otan aamukuitujen kanssa.

Nämä ovat toimivat keinot, mutta joskus saattaa flunssa olla sen verran innokas, että keinoista huolimatta se pääsee tarttumaan. Nyt kävi myös meikäläiselle niin 😉 Mutta mikäli sairastan kuumeen kerran 10 vuodessa, niin en heitä romukoppaan toimivia keinoja. Vitamiinitasot, suolistosta huolehtiminen, kunnon pukeutuminen, nukkuminen, liikunta, laadukas ruoka ja KÄSIEN PESU ovat ne ennaltaehkäisevät keinot. Oletteko muuten katsoneet, miten mustaa vettä käsistä lähtee pestessä, kun tulette vaikkapa kaupasta?

Kun flunssa iskee päälle, muista huolehtia riittävästä nesteytyksestä. Kuume haihduttaa elimistöstä enemmän nestettä, joten tarvitsetkin sitä enemmän. Samoin suola, huolehdi riittävästä, laadukkaasta suolasta. Syö, mitä pystyt ja nuku niin paljon, kuin unta riittää. Glutamiinia nappailen itse extra-annoksen päivässä flunssakautena. Mustikat ja herukathan ovat ihan megahyvää superfoodia täynnä vitamiineja, miksipä et söisi niitä roppakaupalla kipeänä? Myös sellainen asia, että pysy oikeasti kotona kipeänä. Älä leiki sankaria ja lähde töihin tai muualle tartuttamaan muita. Heillä voi olla kotona vaikkapa pieniä vauvoja, joille sitten kantavat taudin eteenpäin 🙁 Se ei varsin ole leikin asia.

Miten sinä ehkäiset flunssaa ja miten siinä onnistut?

-Tanja

0